• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kanyó Ferenc · 2021.09.30.
· Kult+Múlt

46 éve történt a Malév bejrúti légikatasztrófája

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)

1975. szeptember 30-án zuhant le a Malév 240-es járata. A Tu-154-es gép Ferihegyről tartott Bejrútba, ám soha nem érkezett meg a célállomására. A gép Ciprus légterének elhagyása után még bejelentkezett a bejrúti légiirányításnál, ám a libanoni tengerparttól nem messze eltűnt a radarról. Roncsait később egy brit vadászgép fedezte fel. A járat katasztrófája azóta is a magyar polgári légiközlekedés egyik legnagyobb megoldatlan rejtélye, amelyet a mindenkori magyar kormányok sem igyekeztek eloszlatni.

Baljós előjelek

1975. április 13-ától kezdődően számítják a libanoni polgárháború kitörését, amelyben számos fegyveres csoport vett részt. Ezen a napon összecsapások robbantak ki a Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSZ) és a keresztény milíciák között. Ezek az összecsapások elmosták a korábbi demarkációs vonalat, amely a keresztények uralta Kelet-Bejrút és a muszlimok uralta Nyugat-Bejrút között húzódott, de a háborús cselekmények később más területekre és résztvevőkre is kiterjedtek.

A nyugati légitársaságok ezért 1975 őszére leállították a járataikat, miután a libanoni konfliktust a polgári gépek biztonságára is fenyegetőnek tartották.

A Malév azonban továbbra is üzemeltette a bejrúti járatát. Magyarország a konfliktusban, a “testvéri” keleti országokkal együtt a palesztinok mellé állt. Olyannyira, hogy 1975. szeptember 29-én Magyarországon hivatalosan is megnyílt a palesztinok állandó képviseleti irodája. Az eseményre Jasszer Arafat kivételével a PFSZ teljes vezetése megjelent. Khaled Al Fahum, az egyfajta parlamentként funkcionáló Palesztin Nemzeti Tanács elnöke volt a legmagasabb tisztségviselő, aki megjelent az átadáson, és az utaslista szerint ő is a bejrúti járattal utazott volna haza. Valójában az átadási ünnepség után Belgrádba utazott.

Khaled Al-Fahum 1968-84 között a Palesztin Nemzeti Tanács elnöke (Wikipedia)

Khaled Al-Fahum 1968-84 között a Palesztin Nemzeti Tanács elnöke (Wikipedia)

Talán azért is késleltették a gép indítását a délutáni időponttól késő estig, mert a magyar hatóságok meg akartak bizonyosodni róla, hogy a leginkább veszélyeztetett vendég biztonságban elhagyta az ország területét. Amikor átlépte a határt, 22:40-kor a bejrúti járat is felszállhatott. 02:33-kor hagyta el a ciprusi légteret, húsz perccel a leszállás előtt bejelentkezett a bejrúti légiirányítóknál, azonban soha nem érkezett meg. A radarról eltűnt, roncsait később vették észre.

Ládák és holttestek

A 167 fős gépen hatvanan utaztak, ami számos gyanúra adott okot.

A felszabadult helyeket ugyanis leplombált fémládákkal töltötték ki, amelyeken a FÉG és a Videoton jelzései szerepeltek.

További gyanúra adott okot, hogy a Malév hivatalos utaslistája eltűnt. Így csak közvetett forrásaink vannak arról, hogy a tíz fős magyar személyzet mellett az utasok között egy magyar, két finn diplomata, négy francia apáca, egy brit házaspár a gyermekükkel, valamint egy-egy holland, angolai, egyiptomi és szaúdi utas volt. A többiek libanoni állampolgárok voltak.

A bejrúti járat személyzete (Wikipédia)

A bejrúti járat személyzete (Wikipédia)

Ezek a részletek azóta is sokaknak feltűnnek. A legelterjedtebb történet szerint a járaton valójában a PFSZ kiképzett harcosai utaztak, libanoni papírokkal, a leplombált ládákban pedig a palesztinoknak szánt fegyvereket utaztatták. A britek felajánlották a gép kiemelését, ám a felajánlással nem éltek a magyar hatóságok, sőt a gép fekete dobozát is használhatatlannak tekintették. Egyesek szerint a magyar titkolózásnak több oka volt.

Egyrészt a biztosítási csalás, ha ugyanis a gép kiemelése után kiderül, hogy fegyvereket szállított a gép, akkor a Malév tetemes biztosítási összegtől esik el.

(A fegyverszállítással ugyanis megszegte volna a polgári légiközlekedés szabályait). Másfelől fény derült volna Magyarország szerepére a közel-keleti konfliktusban, amit az érintettek el akartak kerülni.

Bár eleinte ígéret is született rá, az áldozatok a magyar híradások szerint sosem kerültek elő. Libanoni források azonban nem így tudják. A vízben 37 holttest lebegett, amelyekből 20-at sikerült azonosítani, a többségük libanoni állampolgár volt. Ezt egy holland dokumentumfilm mellett a járat történetével kapcsolatos fejleményeket összeszedő hozzátartozó is így tudja.

Az azonosított muszlim holttestek rendes temetésben részesültek, a többi holttestet tömegsírban helyezték el.

Ki a felelős?

A soha nyilvánosságra nem hozott vizsgálati eredmények okán számos feltételezés kering arról, hogy mi történhetett. Az egyik igen elterjedt nézet szerint Izrael lőtte le a gépet, két lehetséges ok miatt. Egyrészt Al Fahumot szerették volna likvidálni, másrészt a fegyverek és a kiképzett palesztinok bejutását Libanonba. Ennek a teóriának azonban vannak gyenge pontjai. Egyrészt azok gép lezuhanásáról ismert körülmények (alacsony magasság, partközeli robbanás) inkább vállról indítható rakétára utalnak, márpedig az izraeli fegyveres erőknek ekkoriban már megvolt a technológiájuk egy ennél “tisztább” kivitelezésre. Másrészt Izrael sosem lőtt le polgári gépet más országok légterében és a támadás előtt mindig figyelmeztette az érintett felet, ez pedig nem történt meg. (Azonban egyes meg nem erősített források szerint ez megtörtént a Malévval is, ám figyelmen kívül hagyták az értesítést).

A másik gyakran felvetett elmélet, hogy a gépre felvitt eszközöket hibásan szállították, és azok robbantak fel.

Mivel erős a gyanú, hogy a ládákban olyan anyagok voltak, amelyek akár robbanásveszélyesek is lehettek, ezért nem kizárható, hogy egy hanyagságból bekövetkezett baleset okozta a járat vesztét. Ahogy az sem, hogy a PFSZ-szel rivális libanoni frakciók némelyike lőtte le a gépet.

Bármelyik verzió is az igaz, egy végső felelőst sajnos mindig találunk: a magyar államot és a nevében eljáró magyar hatóságokat. Úgy tűnik, hogy még ma is előrébb helyezik a vélt vagy valós anyagi érdekeiket az áldozatok emlékének.

Csak reménykedhetünk abban, hogy nem kell újabb évtizedeknek eltelnie ahhoz, hogy a magyar áldozatoknak a magyar állam megadja azt, ami nekik jár.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Ázsia repülőtér történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

  • Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

  • Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

  • Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

  • Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

  • Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Kapcsolódó cikkek

abu dhabi kereszténység_borító
2025.08.26.

Újraírhatja a kereszténység történelmét ez az 1400 éves kereszt


Olvasson tovább
Mohácsi vész csata I.Szulejmán szultán I.Károly francia király levele
2025.08.23.

Miért maradtak magukra a magyarok Mohácsnál?


Olvasson tovább
Kádár János
2025.08.23.

Kádár-titkok: Brezsnyev visszacsatolta volna Erdélyt Magyarországhoz?


Olvasson tovább
Jézus
2025.08.19.

Tudja, hogy Jézusnak milyen volt a vércsoportja – állítja egy szakértő


Olvasson tovább

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

Tovább olvasok
Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

Tovább olvasok
Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

Tovább olvasok
Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

Tovább olvasok
Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

Tovább olvasok
Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Tovább olvasok
Veszélyben Putyin nukleáris arzenálja? Trump drámai bejelentést tett

Veszélyben Putyin nukleáris arzenálja? Trump drámai bejelentést tett

Tovább olvasok
Románia megálljt parancsolna a magyar MVM-nek: orosz kapcsolatok miatt bukhat a milliárdos üzlet

Románia megálljt parancsolna a magyar MVM-nek: orosz kapcsolatok miatt bukhat a milliárdos üzlet

Tovább olvasok
<b>Újraírhatja a kereszténység történelmét ez az 1400 éves kereszt</b>

Újraírhatja a kereszténység történelmét ez az 1400 éves kereszt

Tovább olvasok
Hogyan verik át a turistát? Budapest és más városok tipikus trükkjei

Hogyan verik át a turistát? Budapest és más városok tipikus trükkjei

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4