• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kanyó Ferenc Kanyó Ferenc · 2021.09.30.
· Kult+Múlt

46 éve történt a Malév bejrúti légikatasztrófája

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)

1975. szeptember 30-án zuhant le a Malév 240-es járata. A Tu-154-es gép Ferihegyről tartott Bejrútba, ám soha nem érkezett meg a célállomására. A gép Ciprus légterének elhagyása után még bejelentkezett a bejrúti légiirányításnál, ám a libanoni tengerparttól nem messze eltűnt a radarról. Roncsait később egy brit vadászgép fedezte fel. A járat katasztrófája azóta is a magyar polgári légiközlekedés egyik legnagyobb megoldatlan rejtélye, amelyet a mindenkori magyar kormányok sem igyekeztek eloszlatni.

Baljós előjelek

1975. április 13-ától kezdődően számítják a libanoni polgárháború kitörését, amelyben számos fegyveres csoport vett részt. Ezen a napon összecsapások robbantak ki a Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSZ) és a keresztény milíciák között. Ezek az összecsapások elmosták a korábbi demarkációs vonalat, amely a keresztények uralta Kelet-Bejrút és a muszlimok uralta Nyugat-Bejrút között húzódott, de a háborús cselekmények később más területekre és résztvevőkre is kiterjedtek.

A nyugati légitársaságok ezért 1975 őszére leállították a járataikat, miután a libanoni konfliktust a polgári gépek biztonságára is fenyegetőnek tartották.

A Malév azonban továbbra is üzemeltette a bejrúti járatát. Magyarország a konfliktusban, a “testvéri” keleti országokkal együtt a palesztinok mellé állt. Olyannyira, hogy 1975. szeptember 29-én Magyarországon hivatalosan is megnyílt a palesztinok állandó képviseleti irodája. Az eseményre Jasszer Arafat kivételével a PFSZ teljes vezetése megjelent. Khaled Al Fahum, az egyfajta parlamentként funkcionáló Palesztin Nemzeti Tanács elnöke volt a legmagasabb tisztségviselő, aki megjelent az átadáson, és az utaslista szerint ő is a bejrúti járattal utazott volna haza. Valójában az átadási ünnepség után Belgrádba utazott.

Khaled Al-Fahum 1968-84 között a Palesztin Nemzeti Tanács elnöke (Wikipedia)

Khaled Al-Fahum 1968-84 között a Palesztin Nemzeti Tanács elnöke (Wikipedia)

Talán azért is késleltették a gép indítását a délutáni időponttól késő estig, mert a magyar hatóságok meg akartak bizonyosodni róla, hogy a leginkább veszélyeztetett vendég biztonságban elhagyta az ország területét. Amikor átlépte a határt, 22:40-kor a bejrúti járat is felszállhatott. 02:33-kor hagyta el a ciprusi légteret, húsz perccel a leszállás előtt bejelentkezett a bejrúti légiirányítóknál, azonban soha nem érkezett meg. A radarról eltűnt, roncsait később vették észre.

Ládák és holttestek

A 167 fős gépen hatvanan utaztak, ami számos gyanúra adott okot.

A felszabadult helyeket ugyanis leplombált fémládákkal töltötték ki, amelyeken a FÉG és a Videoton jelzései szerepeltek.

További gyanúra adott okot, hogy a Malév hivatalos utaslistája eltűnt. Így csak közvetett forrásaink vannak arról, hogy a tíz fős magyar személyzet mellett az utasok között egy magyar, két finn diplomata, négy francia apáca, egy brit házaspár a gyermekükkel, valamint egy-egy holland, angolai, egyiptomi és szaúdi utas volt. A többiek libanoni állampolgárok voltak.

A bejrúti járat személyzete (Wikipédia)

A bejrúti járat személyzete (Wikipédia)

Ezek a részletek azóta is sokaknak feltűnnek. A legelterjedtebb történet szerint a járaton valójában a PFSZ kiképzett harcosai utaztak, libanoni papírokkal, a leplombált ládákban pedig a palesztinoknak szánt fegyvereket utaztatták. A britek felajánlották a gép kiemelését, ám a felajánlással nem éltek a magyar hatóságok, sőt a gép fekete dobozát is használhatatlannak tekintették. Egyesek szerint a magyar titkolózásnak több oka volt.

Egyrészt a biztosítási csalás, ha ugyanis a gép kiemelése után kiderül, hogy fegyvereket szállított a gép, akkor a Malév tetemes biztosítási összegtől esik el.

(A fegyverszállítással ugyanis megszegte volna a polgári légiközlekedés szabályait). Másfelől fény derült volna Magyarország szerepére a közel-keleti konfliktusban, amit az érintettek el akartak kerülni.

Bár eleinte ígéret is született rá, az áldozatok a magyar híradások szerint sosem kerültek elő. Libanoni források azonban nem így tudják. A vízben 37 holttest lebegett, amelyekből 20-at sikerült azonosítani, a többségük libanoni állampolgár volt. Ezt egy holland dokumentumfilm mellett a járat történetével kapcsolatos fejleményeket összeszedő hozzátartozó is így tudja.

Az azonosított muszlim holttestek rendes temetésben részesültek, a többi holttestet tömegsírban helyezték el.

Ki a felelős?

A soha nyilvánosságra nem hozott vizsgálati eredmények okán számos feltételezés kering arról, hogy mi történhetett. Az egyik igen elterjedt nézet szerint Izrael lőtte le a gépet, két lehetséges ok miatt. Egyrészt Al Fahumot szerették volna likvidálni, másrészt a fegyverek és a kiképzett palesztinok bejutását Libanonba. Ennek a teóriának azonban vannak gyenge pontjai. Egyrészt azok gép lezuhanásáról ismert körülmények (alacsony magasság, partközeli robbanás) inkább vállról indítható rakétára utalnak, márpedig az izraeli fegyveres erőknek ekkoriban már megvolt a technológiájuk egy ennél “tisztább” kivitelezésre. Másrészt Izrael sosem lőtt le polgári gépet más országok légterében és a támadás előtt mindig figyelmeztette az érintett felet, ez pedig nem történt meg. (Azonban egyes meg nem erősített források szerint ez megtörtént a Malévval is, ám figyelmen kívül hagyták az értesítést).

A másik gyakran felvetett elmélet, hogy a gépre felvitt eszközöket hibásan szállították, és azok robbantak fel.

Mivel erős a gyanú, hogy a ládákban olyan anyagok voltak, amelyek akár robbanásveszélyesek is lehettek, ezért nem kizárható, hogy egy hanyagságból bekövetkezett baleset okozta a járat vesztét. Ahogy az sem, hogy a PFSZ-szel rivális libanoni frakciók némelyike lőtte le a gépet.

Bármelyik verzió is az igaz, egy végső felelőst sajnos mindig találunk: a magyar államot és a nevében eljáró magyar hatóságokat. Úgy tűnik, hogy még ma is előrébb helyezik a vélt vagy valós anyagi érdekeiket az áldozatok emlékének.

Csak reménykedhetünk abban, hogy nem kell újabb évtizedeknek eltelnie ahhoz, hogy a magyar áldozatoknak a magyar állam megadja azt, ami nekik jár.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Ázsia repülőtér történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egy szinte tökéletes gömb alakú valami bocsát ki rádiójeleket a világűr mélyén

  • 2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

  • Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

  • Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá

  • Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold

  • Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban

Kapcsolódó cikkek

polybolos ókori gépfegyver
2025.05.24.

Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá


Olvasson tovább
fekete szarkofág Alexandria Egyiptom temetkezés nagy sándor
2025.05.23.

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt


Olvasson tovább
Piri reisz térképe Amerika lenyűgöző pontosság
2025.05.23.

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette


Olvasson tovább
Kereszténység furcsa sötét ereklyék koponya
2025.05.23.

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Egy szinte tökéletes gömb alakú valami bocsát ki rádiójeleket a világűr mélyén

Egy szinte tökéletes gömb alakú valami bocsát ki rádiójeleket a világűr mélyén

Tovább olvasok
2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

Tovább olvasok
Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

Tovább olvasok
Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá

Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá

Tovább olvasok
Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold

Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold

Tovább olvasok
Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban

Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban

Tovább olvasok
Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Tovább olvasok
Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Tovább olvasok
Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4